Hoe 'overleef' je de Kerstmaaltijd (en andere feestmaaltijden)?

 
Als je, net als ik, de Kerst bij anderen gaat vieren heb je niet altijd iets te zeggen over wat je te eten krijgt tijdens de Kerst maaltijd. En als je iemand bent die het belangrijk vindt om gezond te eten (en ik ga er even vanuit dat je zo iemand bent omdat jij je anders dit niet zou lezen) dan kan dat wel eens ‘een dingetje’ zijn. 

Vaak is het zo dat wat je voorgeschoteld krijgt heel anders is dan je gewend bent of niet voldoet aan wat jij als een gezonde maaltijd beschouwd. Niet alleen dat, het kan ook zo zijn dat je de neiging hebt om teveel te eten. Want ja, het is gezellig en de goed bedoelende tante blijft maar met die heerlijke toastjes rondgaan. Dan kan de verleiding groot zijn op meer te nemen dan je gewend bent of wat je aankan. Als dat ook nog in combinatie gaat met alcohol dan zijn de remmen helemaal los natuurlijk. Ik spreek uit ervaring.


Ik ben zelf dan ook nog zo dat ik niet wil zeuren en vooral wil waarderen wat de gastheer of gastvrouw allemaal voor me doet dus kies ik er meestal voor om gewoon mee te eten en te genieten van wat er aangeboden wordt (de schade nemen we later wel op). Het gezelschap gaat voor en ‘moeilijk’ doen over eten dat doe ik liever niet. 

De enige uitzondering die ik persoonlijk maak is vlees of vis. Dat eet ik echt niet maar iedereen in mijn omgeving weet dat inmiddels. Maar daar houdt het wel mee op wat mijn ‘eisenpakket’ betreft. En dat is oké voor mij. Het komt immers niet heel vaak voor dat ik een maaltijd van anderen krijg, ik kook meestal voor anderen. 
Hoe geniet je, zonder spijt achteraf?

Toch heb ik een tactiek bedacht die me helpt om zulke maaltijden ‘ te overleven’. Dit ‘overleven’ is mijn dramataal ;) voor: de maaltijd goed te verteren, zo snel mogelijk weer in mijn gezonde routine te komen en eventuele ongunstige effecten van de feestmaaltijd te boven te komen. Met ongunstige effecten bedoel ik ongemakken zoals: indigestie, opgeblazen gevoelens in de maag, winderigheid, een plof gevoel, vermoeidheid en dergelijke. En wellicht ook de schuldgevoelens .. had ik me nou maar ingehouden. Herken je dat?

Mijn tactiek is om de dag er na een ‘balansdag’ in te plannen. Ik ga je even uitleggen wat ik bedoel met een ‘balansdag’ (ik vind de naam ‘balansdag’ een beetje suf maar ik heb nog geen betere gevonden :).

Na zo’n kerstdag met veel (te veel) eten dat niet bij je past en waarvan je de bovenstaande ongemakken ervaart is je spijsvertering van slag. Je maag en darmen zijn overuren aan het maken om al dat voedsel te verteren dus eigenlijk moet er een bordje ‘werk in uitvoering’ op je buik komen te staan. Als dat zo is zijn er twee dingen aan de hand, ten eerste is je spijsvertering vertraagd en ten tweede worden afvalstoffen gemaakt omdat de vertering nu niet meer optimaal kan werken. Twee zaken die je eigenlijk niet wilt hebben. Dus wat kun je er aan doen?


Tips om snel te herstellen en weer gezond en fit te voelen

Ten eerste: ga niet meteen de volgende dag weer met je normale routine verder. Je spijsvertering heeft nu twee dingen van je nodig: 1. Het wil er niets meer bij hebben en rust krijgen rust krijgen om z’n werk te doen en 2. Het kan nog wel een beetje hulp gebruiken. 
Begin dus de volgende dag niet meteen met een stevig ontbijt. Waarschijnlijk heb je daar toch geen trek in. Neem een glas lauw tot warm water met een beetje citroensap of met een theelepel fenegriekzaad (wel een nachtje laten weken anders zijn ze keihard en niet te eten). Dit helpt je spijsvertering en reduceert het zware gevoel (als je dat hebt). Als je toch een beetje trek hebt dan kun je wel een warm, licht ontbijtje nemen zoals havermout of boekweit met (rijst)melk.

Het is zaak om de spijsvertering zo veel mogelijk met rust te laten tot het honger gevoel echt weer vanzelf terugkeert dus ga ook niets tussendoor snoepen.
Voor de lunch kun je een licht, helder groente-soepje nemen met spijsverterings versterkende kruiden zoals gember, zwarte peper, mosterdzaad en selderijzaad. Niet die dikke soepen zoals champignonsoep of erwtensoep die zijn te zwaar. Eventueel een helder Chinees tomaten soepje is ook goed.
Als je erg last hebt van je maag dan kun je de lunch ook beperken tot een of twee glazen lauwe karnemelk met een half theelepeltje Himalaya-zout en zwarte peper. Dat is heel goed om je spijsvertering weer op orde te krijgen. Karnemelk voedt je lichaam en stimuleert de spijsvertering. S’avonds herhaal je dit totdat je merkt dat jij je weer beter voelt en je natuurlijk trek weer terug komt. Dat is het natuurlijk teken van je lichaam dat het zich weer hersteld heeft.

Denk eraan dat een normale maaltijd onder normale omstandigheden 2 tot 4 uur de tijd nodig heeft om voldoende te verteren zodat er plek is voor de volgende maaltijd . Dat verschilt per persoon en per maaltijd. Als je zwaar getafeld hebt duurt het nog langer. En de algemene regel is: ga niet een volgende maaltijd eten voordat de vorige voldoende is verteerd. Dus luister goed naar je eigen lichaam, het geeft zelf wel weer aan wanneer het tijd is voor het volgende maal. Het is zelfs beter om iets te weinig te eten dan te veel, daar krijg je meer energie van.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en geniet van de Kerstmaaltijd (en de dagen er na).

Groetjes, David

Heb jij misschien ‘tactieken’ die je gebruikt om toch goed voor jezelf te zorgen als je bij anderen eet waar iemand anders iets aan kan hebben? 
Ik nodig je uit om het te laten weten in de een reactie. Ik ben benieuwd.


Geen items gevonden.

Laat hier je reactie achter:
Naam: *
Bericht: *
Captcha: *