Altijd moe.. (Deel 2)

Externe factoren

In mijn vorige blog ben ik ingegaan op de interne factoren die wat mij betreft meespelen wanneer je ervaart dat je altijd moe bent. Dit deel gaat over externe factoren, de energie-vreters.

Een persoonlijk verhaal
 
Ik zal even beginnen met een persoonlijk verhaal. In 2008 ging ik aan de slag als planner bij een technische bedrijf. Een baan die ik heel leuk vond maar omdat het geen fulltime functie was deed ik er ook nog werk naast als kwaliteitsmedewerker. Dat was werk dat me veel minder aanstond, maar het moest gebeuren dus deed ik dat braaf. Ik wilde immers goed mijn best doen voor de baas en de collega’s. Zo zat ik toen in elkaar, niet zeuren maar poetsen.

Het bedrijf kwam een jaar later in de crises terecht net als veel andere bedrijven in die tijd en een reorganisatie volgde. Een hoop collega’s werden ontslagen. Het had ook gevolgen voor mijn functie want opeens kreeg ik allerlei verantwoordelijkheden er bij terwijl mijn taak als planner steeds kleiner werd . Ik ging dus steeds meer werk doen wat ik eigenlijk niet leuk vond. Maar ja, ik was blij dat ik niet ontslagen was dus ga je dan klagen? Nee, dat deed ik niet, ik ging juist mijn schouders er onder zetten want ja, dat was in mijn beleving wat je hoorde te doen.

De reorganisatie van het bedrijf betekende ook dat ik een nieuwe leidinggevende kreeg, iemand met wie ik het niet goed kon vinden. Het duurde niet lang voor ik besefte dat mijn ‘nieuwe’ werk en werkomgeving niet meer goed bij me paste. Ik werd gevraagd om dingen te doen waar ik niet achter kon staan en ik deed het voor mensen die heel andere waarden hadden dan ik. Op een gegeven moment voelde elke dag op werk als een worsteling en een gevecht. Het was overleven. Dat vrat energie. Me aanpassen lukte niet en ik raakte steeds meer gefrustreerd en gestrest. Na jarenlang ploeteren leidde dat uiteindelijk tot mijn burn out (of overspannenheid, hoe je het ook wilt noemen) in 2011. Mijn energiepeil was zo laag dat ik alleen maar uit bed kon komen om, op de bank, de hele dag lang, DVD’s te kijken (vooral komedies want van lachen krijg je echt energie). Al het andere lukt me gewoon niet: boeken lezen, het huishouden, vergeet het maar het duurde maanden voordat ik dat weer kon doen. 

Je omgeving heeft invloed op je , daar ontkom je niet aan

De situatie waarin je verkeert en hoe je er mee omgaat heeft natuurlijk ook grote invloed op jou. In mijn geval zorgde de veranderingen op mijn werk dat ik in feite zomaar, ongevraagd een nieuwe job kreeg die niet meer bij me paste. En omdat ik me er eigenlijk geen raad mee wist en dus maar hard mijn best ging doen in de hoop dat het goed zou komen verloor ik mijn energie en liep ik vast.

Natuurlijk is dit niet beperkt tot werk. Misschien verlies je energie binnen je relatie, spelen er dingen binnen je familie die je bezighouden of een conflict met de buurman die energie vreet.
Het zijn die dingen waar jij je zorgen over maakt of die je dwars zitten en waar jij je niet lekker bij voelt. Waar je stress van hebt. Meestal omdat je geen idee hebt hoe je het kan veranderen. Het leven zit vol met deze situaties, de hamvraag is: hoe ga jij er mee om? Oke, ik ga nu je gelijk zeggen dat ik niet alle antwoorden heb hierop :).

Bewust worden is de eerste en belangrijkste stap 

Waar ik wel van overtuigd ben is dat stap een van het vinden van je hernieuwde energie is dat je bewust bent van waar jij je energie verliest. Soms is dat helemaal niet zo makkelijk, misschien wil je het helemaal niet weten! Veel te confronterend. Denk je dat ik het wilde weten dat ik naar een burn-out aan het werken was, echt niet. Soms is het makkelijker en veiliger om door te gaan op de weg waar je zit dan te pauzeren en te zeggen van: he dit gaat fout, ik moet nu echt iets anders gaan doen. Dat vraagt ontzettend veel moed namelijk.

Als je eenmaal weet waar het probleem zit geeft dat de optie om er iets aan te doen. Stel je voor dat het je partner is. Mijn god, dat is een probleem.. Dan kan ik me voorstellen dat je nog even onbewust wilt blijven. Het moest voor mij ook tot een burn-out komen totdat ik mijn situatie onder ogen durfde te zien. Soms geeft het leven je een schop onder de kont.

Wat zijn jouw grenzen.. en wensen? 
 
Weten waar je stress of energieverlies vandaan komt en de bereidheid om er iets aan te gaan doen is al de halve weg. De volgende vraag is wat doe je eraan? Dat hangt af van de situatie natuurlijk, als het aan je relatie ligt dan ligt het voor de hand dat je een relatietherapeut benadert. Als het je werk is dan wordt het misschien tijd voor een andere baan of een therapeut die je kan ondersteunen om de omstandigheden op werk te veranderen. Ik heb zelf veel gehad aan een psychotherapeut die me hielp om mezelf beter te begrijpen en om grenzen aan te geven. Want dat deed ik ook niet , ik zei standaard ja op vragen van mijn baas of collega’s. Wat ik wilde vooral geen zeur zijn of lastig doen. Geen wonder dat mijn bureau altijd met stapels werk gevuld was. Leren wat je eigen grenzen en wensen zijn is super essentieel wat mij betreft. Als je weet waar je grenzen liggen dan kun je ze aangeven aan anderen (en aan jezelf ) en als je weet wat je wensen zijn kun je die vervullen voor jezelf of anderen vragen om je daarbij te helpen. En van wensen vervullen krijg je energie, vraag maar aan Alladin :).

De kunst is dus om jezelf te leren kennen. Dan voorkom je chronische stress en energieverlies. Ik weet nu veel beter waar mijn grenzen liggen dus stress overkomt me veel minder. En ik kan bewuste keuzes maken als ik over mijn grenzen ga. Dan is het meer een keus i.p.v. iets dat me overkomt. Dit is overigens een proces waar je de rest van je leven mee bezig bent dus wees gerust als het aan het begin niet zo makkelijk gaat, dat hoort erbij. Je kunt van de rest van je leven nog oefenen. Het goede nieuws is dat als je oefent dat je het alleen maar beter wordt.  

Eerst jij, dan je omgeving 

Als je dat gaat doen dan moet je er rekening mee houden dat je omgeving daar aan moet wennen. Ze kennen je namelijk als iemand die weinig of geen grenzen aangaf (anders was je niet zo moe) en dat ga je nu ineens wel doen. Omdat je qua ontwikkeling nog een peuter bent op het gebied van grenzen aangeven doe je dat vaak ook nog een beetje onhandig of tactloos (lees: als olifant in porseleinkast) dus je omgeving kan wat gewennings probleempjes vertonen. Of ze ze zijn helemaal niet gecharmeerd van jouw nieuwe vaardigheden en dan is het ook heel simpel (maar niet makkelijk) . In mijn geval werd het niet zo gewaardeerd dat ik grenzen aangaf en dit leidde tot het einde van mijn dienstverband. Ik heb er geen spijt van want er blijven werken had ongetwijfeld weer geleid tot overspannenheid. Je kiest natuurlijk omgevingen die bij je passen dus als jij verandert is het logisch dat je omgeving ook verandert of jij van omgeving verandert.

Ik heb mezelf voorgehouden dat mijn omgeving er baat bij heeft dat ik het naar mijn zin heb en mijn grenzen aangeef omdat zij dan ook meer plezier aan mij beleven.

Dit hele proces leidt er uiteindelijk toe dat jij een leven gaat leiden dat beter bij je past. En, in mijn overtuiging, beter bij je oorspronkelijke levenspad hoort. Het niet leven in overeenstemming je eigen kwaliteiten en waarden zorgt voor stress en kost je energie. Als je het op een andere ,meer positieve manier bekijkt is je eigen vermoeidheid een richtingaanwijzer die je naar je natuurlijk, gezonde pad stuurt. Als een tomtom die de weg wijst terwijl je vaak zelf niet eens de bestemming weet. Die vind je door naar je lijf en je geest te luisteren, geweldig toch! Ik zie het echt als een cadeautje. Achteraf natuurlijk, want als je er midden inzit dan voelt dat niet zo.

En daarmee is de link met Ayurveda gelegd want leven in overeenstemming met wie jij bent met al je kwaliteiten en waarden is de basis voor een gezond en gelukkig leven.

Kan voeding hierin iets betekenen?

Nu kun je de vraag stellen: kan ik in deze situaties nog iets met voeding? Met voeding ga je natuurlijk niet je werksituatie of je relatie verbeteren. Waar het wel voor kan zorgen is dat jij beter functioneert en daardoor beter met de situatie om kan gaan. Als je weet wat je moet eten om te kalmeren, of wat je kunt doen om beter te slapen kan dit veel uitmaken in hoe je jouw situatie benadert. Ook zal het je bewuster maken want hoe beter je eet, hoe zuiverder, hoe beter je aanvoelt wat goed voor je is of niet. Een gezonde levensstijl draagt op die manier heel erg bij aan alle andere facetten van je leven. Dus het leren welke voeding en leefstijl bij je past is heel erg nuttig want daarmee kun je de uitdagingen van het leven beter aan.

Blijf op de hoogte via mijn nieuwsbrief: Link nieuwsbrief

Wat is jouw energie-vreter? 
Herken je wat ik beschrijf of wil je gewoon reageren?

Ik ben nieuwsgiering naar wat je te zeggen hebt!

Geen items gevonden.

Laat een bericht achter:
Naam: *
Bericht: *
Captcha: *