Afvallen versus een ideaal gewicht


Ik hou niet van het woord afvallen.. het heeft een negatieve lading voor mij. Het roept bij mij beelden op van beperkingen, frustraties en het moeten voldoen aan bepaalde (onrealistische) schoonheidsverwachtingen die we in onze samenleving hebben. Kijk maar naar de gemiddelde Hollywood film of glossy magazine om te zien waar mannen en vrouwen allemaal aan moeten voldoen..

Daarnaast heb je de gezondheidszorg die ons waarschuwt voor overgewicht omdat het gekoppeld wordt aan een verhoogd risico op diabetes en hart- en vaatziekten.


Op de website van het ministerie van volksgezondheid (link) wordt vermeld dat meer dan de helft van de Nederlanders overgewicht heeft. Dat kan wel waar zijn en het is zorgelijk  maar de invalshoek is, naar mijn mening, niet erg motiverend. 


Het is een motivatie gebaseerd op angst, iets wat in mijn beleving niet zo goed werkt. Motivatie uit angst hou iemand wel even vol maar niet lang. Mensen veranderen meestal niet tenzij het echt crisis is of tenzij ze het leuk vinden om te veranderen. 


Het is beter als de motivatie van binnenuit komt.

Gezond (en lekker) eten i.p.v. diëten

Ik heb het liever over 'gewoon' gezond eten en leven. Als je gezond eet volgens je eigen natuur, luisterend naar je lichaam, kom je op het gewicht dat bij je hoort. 


Ayurveda heeft wat mij betreft een mooie invalshoek, het doet niet aan statistieken en scheert alle mensen niet over één kamp. Ieder mens is anders, iedereen heeft een ander lijf dus iedereen heeft een eigen ideaal gewicht. De één is van nature was steviger gebouwd dan de ander dus om daar één 'schoonheid' ideaal op te plakken is gewoon onzin in mijn ogen. Dat ideaal past maar bij een paar mensen die toevallig een bepaalde bouw hebben. 


Wat mij betreft mag dat hele concept van een 'schoonheids' ideaal de prullenbak in. Niets is mooier dan een mens die lekker in zijn vel zit, daar kan geen make-over of dieet tegen op.  


De aandacht zou, wat mij betreft, beter gericht kunnen zijn op het ontwikkelen van een gezond eet- en leefpatroon met als gevolg een gewicht dat bij je past en waar jij je goed bij voelt: jouw ideale gewicht. Dat bereik je op een natuurlijke manier zonder te obsederen over de kilogrammen en calorieën.

Mijn eigen ervaringen met een ideaal gewicht

In 2015 werkte ik een gestreste, onprettige baan. Ik reed elke dag van hot naar her door het land om bedrijven te adviseren.Vanwege het hoge stressniveau sliep ik slecht en sloeg ik ontbijt meestal over. De lunch bestond uit een paar boterhammen die achter de computer op werden opgegeten en  s'avonds maakte ik meestal nog wel even iets makkelijks en warms voor mezelf klaar. 

Wekelijks stond ook de diepvries pizza van de supermarkt op het menu of  anders een bezoek aan de snackbar. Snoepen hielp ook tegen de stress dus een rit langs het pompstation voor een zak Maltesers was vaste prik, heerlijk die zoetigheid.


Die leefstijl begon op een gegeven moment voelbaar en zichtbaar te worden aan mijn lijf. Een dik hoofd met onderkin en een buik met vetlaag die niet meer te verbergen was onder mijn kleding. Het voelde  'papperig' en onprettig aan. Als ik in de spiegel keek dacht ik: ”David, jongen, doe er wat aan.”   


Toentertijd was mijn opleiding als Ayurvedisch voedingsadviseur al gestart. Dus ik heb mezelf toen als proefpersoon gebombardeerd om de Ayurvedische lessen uit te testen.


In Ayurveda raden we mensen aan om te eten in overeenstemming met hun eigen Dosha type en wanneer een dosha uit balans is om je eetpatroon dan aan te passen en je lichaam en geest op die manier weer in balans te brengen. (Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je een dosha test en meer informatie).


Ik had zelf geconcludeerd dan mijn Kapha dosha te hoog was. Dus ik ging stap voor stap mijn voeding en leefstijl veranderen. Ik deed zeker niet alle veranderingen in een keer want dat is te veel. Verandering neemt tijd in beslag dus stapje voor stapje. Ik ging b.v. tijdens de lunch warm eten, sloeg ontbijt niet meer over en schrapte tarwebrood en pasta uit mijn dagelijkse voeding (dat verving ik wel door andere granen zoals haver). Ik probeerde nieuwe dingen uit en koos dingen die ik lekker vond, dat maakte het ook leuk.

Gelukkig was de situatie op mijn werk ook verandert door mijn eigen inzet en andere omstandigheden waardoor ik in de eerste plaats minder stress had en ten tweede meer gelegenheid om deze veranderingen door te voeren.


Het resultaat mag er zijn


Na drie a vier maanden begon ik het verschil te voelen en te zien. Er zat gewoon minder vet aan mijn lijf. Mijn onderkin verdween en ik voelde me fitter. Ik ben niet iemand die regelmatig op de weegschaal gaat staan maar uit nieuwsgierigheid heb ik het toen toch gedaan. Ik woog 10 kg minder dan eerst. Een resultaat wat me enorm verbaasde en verblijde. Ik ben daarmee doorgegaan en ik ben nog iets lichter geworden. Ik zit nu op wat voor mij een ideaal gewicht is. Dat voelt prettig en het mooie is als ik een tijdje weer zaken eet waar ik van aankom dan weet ik wat ik moet doen om weer terug te gaan naar mijn inmiddels vertrouwde, gezonde gewicht. Feestjes en dinertjes zijn dus geen probleem.


Nu vraagt alle verandering moeite. Een 'quick-fix', een 'magic-bullit' of dieet -pil bestaat niet, althans, niet in mijn ervaring. Maar een verandering naar een gezond eet en leefpatroon dat bij je hoort en het daarbij behorende ideale gewicht hoeft ook geen marteling te zijn. Sterker nog dat zou het minder gezond maken want jezelf uithongeren om gezond te worden.. dat spreekt elkaar tegen. Ayurveda raadt daarom aan om geleidelijk te veranderen. Elke stap naar een gezond eet- en leef patroon is een stap in de goede richting. 


Eten en leven hoort een feest te zijn.

 

Ik vind het leuk als je reageert dus voel je vrij om hieronder vragen te stellen of je mening te geven

Geen items gevonden.

Naam: *
Bericht: *
Captcha: *