Meditatie, en 4 misverstanden daar over 
(met een meditatie oefening aan het eind van het verhaal)

Meditatie heeft veel voordelen; het maakt je geest kalmer, is goed tegen stress, verbeterd het concentratievermogen, de algemene gezondheid en gevoel van welzijn. Toch merk ik dat relatef weinig mensen het doen. Ook merk ik, wanneer ik er over begin, dat mensen vaak een verkeerd beeld hebben van meditatie, wat hen weerhoudt om te beginnen. 

Daarom leek het mij nuttig om mijn eigen ervaringen met meer dan 20 jaar mediteren te delen in de volgende punten die ingaan op wat ik vaak hoor zeggen over meditatie.

Mediteren, hoe doe je dat?


Mediteren kan op veel manieren en is verzamelnaam voor een mentale oefening om de aandacht te richten en de geest tot rust te brengen. Maar waar de aandacht op wordt gericht kan verschillen, je kunt je aandacht richten op de ademhaling, of je evaringen in het lichaam om twee voorbeelden te noemen. 

Ikzelf gebruik een meditatie waar ik me op een mantra [woord klank] richt waardoor mijn geest rustiger wordt. Andere technieken richten zich weer op dingen buiten onszelf, zoals b.v. de geluiden om je heen [mindfullness], een chant of een vlam. Ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat meditatie voor hem was om zich terug te trekken in de natuur. Er is dus genoeg keus in vormen van meditatie. Wat je de gelegenheid geeft om een vorm te kiezen wat bij je past (Onder dit blog vindt een meditatie oefening die je kunt proberen).

Mediteren vereist veel concentratie.. en is moeilijk


Dit klopt niet. Sterker nog, je erg concentreren kan juist averechts werken. Toen ik begon met mediteren deed is zo mijn best dat ik steeds hoofdpijn kreeg. Dat is dus echt niet de bedoeling. Het gaat er om bewust te zijn en met je aandacht te werken, dus je kunt beter niet forceren om prettig en goed te mediteren. Iets aandacht geven is iets anders dat je ergens op concentreren, aandacht geven gaat natuurlijk, concentreren is geforceerd.

Voor mediteren moet je rust hebben en het is veel te druk in mijn hoofd..

Gedachten zijn er altijd, ook tijdens meditatie, dat hoort bij het mens zijn. Die radio in je hoofd gaat nooit uit. Ik mediteer al heel lang en ook ik denk aan mijn werk en aan de boodschappen tijdens mijn meditatie. Het gaat er om je er bewust van te zijn, en dan weer terug te gaan naar je aandachtspunt van de meditatie (de ademhaling, de mantra, etc.). Het mediteren gaat wel makkelijker naarmate je het langer en vaker doet omdat je hersenen er aan wennen. Wat dat betreft is het net als alles wat je oefent, het wordt geleidelijk beter door oefening. In de tussentijd heb je wel de profijten van de meditatie. Er zijn trouwens ook ademhalingsoefeningen die je kan gebruiken als voorbereiding op de meditatie die de geest kalmer maken, zoals de Anulom-Valom ademhaling. 

Meditatie is iets oosters en mysterieus..


Meditatie heeft voor een aantal mensen een beetje mysterieuze betekenis heb ik gemerkt. Het wordt toch vaak gezien als iets oosters of iets waar alleen bhoedisten zich mee bezig houden. Het klopt dat het in Azië veel normaler is en dat er veel nadruk op ligt in het boedhisme en hindoeisme, maar meditatie werkt voor iedereen. Inmiddels zijn er ook veel meditatie soorten die aangepast zijn op een 'Westers/Europees' publiek denk b.v. aan Mindfullness. Daarmee wordt het uit de mysterieuze sferen gehaald.

Ik val steeds in slaap als ik mediteer, is dat wel goed?

Meditatie is een natuurlijk proces naar binnen en soms kom je dan zaken tegen die onder de oppervlakte zitten. Het kan ook zijn dat je een hoop vermoeidheid tegen komt die je hebt weggedrukt. Als dat gebeurt dan is dat niet erg, je komt gewoon tegen wat er op dat moment speelt. Als je die rust nodig hebt , neem die dan gewoon. Als je dit vaak hebt dan raad ik aan om een wekkertje te zetten voor de meditatie zodat je een beetje op tijd wakker wordt. Op een gegeven moment gaat de vermoeidheid vanzelf weg als je genoeg rust neemt. Wel één opmerking daarbij; als je mediteerd raad ik je wel aan dit zittend te doen, als je liggend mediteerd ben je veel meer geneigd om te gaan slapen. En slapen is niet hetzelfde als mediteren.

Zit je nog met vragen over meditatie die hierboven niet beantwoord worden? 

Je mag het me gerust laten weten. Stuur me een mail of een appje en ik geef je een antwoord.
...en als laatst een meditatie oefening die je zelf kunt proberen.

Ga gemakkelijk rechtop zitten. Dat kan zijn op een stoel of op de bank. 

Als je het comfortabel vindt om in de kleermakerszit of in de lotushouding te zitten dan kun je dat doen. 
Ga niet onderuitgezakt zitten maar houdt de rug en de nek zoveel mogelijk recht. Plaats je voeten plat op de vloer.

Sluit je ogen. En probeer je te ontspannen.

Richt nu je aandacht op je lijf. Probeer je lijf te voelen. Eerst globaal. Wat ervaar je van binnen? Ben je kalm, ben je onrustig? Voel je spanning? Heb je pijntjes?

Voel het en ervaar het. Als je gedachten hebt over wat je voelt dan is dat oke probeer dat te accepteren. Het is alsof je jezelf observeert als een buitenstaander. 

Lukt dat niet, maak je niet druk.. accepteer dat ook. Het gaat er niet om, om het perfect te doen, het gaat er om het te ervaren.

Richt je aandacht nu op je buik en je borst. Voel het op en neer gaan van je ademhaling. Je hoeft niets te forceren, zoals het is, is het goed. 

Volg het op en neer gaan al ware het golven op de zee. Hou je aandacht bij de beweging van je buik en borst voor een minuut of vijf.

Ga met je aandacht naar je neus. Voel hoe de lucht je neus ingaat bij het inademen en hoe het je neus verlaat bij de uitademing. 

Forceer niets, laat het bewegen zoals het is ademhaling na ademhaling. Dit kun je ook vijf minuten doen.

Dat was de meditatie.


Vindt je dit interessant? Kan ik wellicht iets voor je betekenen?
© Copyright 2016 - gezondmetayurveda.nl