Een Ayurvedische beoordeling van HelloFresh
Hoe beinvloed het je dosha's?

Het leek het me interessant om HelloFresh te proberen omdat het lekker makkelijk is en gezond. 
Het scheelt me een trip naar de supermarkt en zij stellen een aantal gerechten voor me samen dus hoef ik daar niet over na te denken. Het is ook een voordeel voor mij dat ik dan wat meer gevarieerde gerechten eet. Meestal kook ik voor mezelf een variatie van Kicharie. Kicharie is een heel gezond gerecht en ik vind het erg lekker maar een beetje meer variatie in mijn eetpatroon zou geen kwaad kunnen.

Dus ik was erg benieuwd of HelloFresh iets voor me zou zijn en in hoeverre het past in een gezond dieet zoals het beschreven wordt in de Ayurveda. Ik zal elk Hello fresh gerecht een beoordeling geven. Wat zou  ik er aan zou veranderen om het  beter te maken en  wat is de impact op de Dosha's van het gerecht. 

Hieronder vindt je mijn bevindingen. Mijn eerste indruk was heel positief want het zag er heel verzorgt uit, er is veel aandacht besteed aan de presentatie. 

En nee, ik wordt niet gesponserd door HelloFresh mocht je, je dat afvragen. ^^
Hallo fresh doos
Hallo Fresh recepten ed
Hallo Fresh eerste recept

Gele rijst met spinazie-kokos curry

Een lekker en gebalanceerd recept

Dit eerste recept van HelloFresh is het meest zomerse van de vier die ik deze week ontvangen heb. De kokos en de spinazie zijn zomerse ingredienten omdat ze Pitta balanceren. Bij warm weer wordt Pitta gestimuleerd en heeft die dosha de neiging om uit balans te raken.

Ik ben blij dat er specerijen in zitten, maar de kurkuma en de kerrie is toch wat aan de magere kant dus ik heb zelf mosterdzaad en komijnzaad aan toegevoegd. Dit geeft wat meer smaak en helpt ook bij de vertering.

In plaats van olijfolie en zonnebloem olie die in het recept staan heb ik ghee gebruikt. Simpelweg omdat ik dat in huis had. Zonnebloem olie zou ik niet zo snel aanraden omdat het, in mijn ervaring, Pitta verhoogd en sommige mensen er een alergische reactie op hebben.
Hellofresh gerecht 1

Ik ben een pitta-kapha type en daarom eet ik niet veel tomaten aangezien die pitta verhogen. Af en toe een tomaat is niet erg dus dat er in dit gerecht een tomaatje zit is niet zo'n probleem voor me.


Al met al een gebalanceerd  gerecht omdat het een mooie combinatie heeft van groenten (spinazie), granen (de rijst) , specerijen en eiwitten ( de ei en de cashewnoten). En het smaakte lekker (niet onbelangrijk).

Score uitleg; De maximale score is een 5 punten. Een score van 5 betekend dat het goed geschikt als je dit dosha type bent. 

Dit gerecht is het meest geschikt voor Pitta - dus Pitta balancerend
score 5 punten als je de tomaten weglaat, 4 punten met de tomaten

Vata - score 4, balanceerd Vata ook goed op de spinazie na
Kapha - score 3, Het gerecht bevat relatief veel rijst wat kapha verhoogt

Recept; Bulgur-linzensalade met geitenkaas

Een zwaar verteerbaarbare combinatie, laat deze maar staan.

Ik ben niet te spreken over dit gerecht. Het is in feite een combinatie van rauwkost met gekookte tarwe (de bulgur) en linzen. Dit is een lastig te verteren combinatie dus tenzij je een hele sterke spijsvertering hebt zou ik dit gerecht echt afraden.

Groene linzen zijn al wat zwaar op de maag en moeten altijd geweekt worden voordat je ze kookt om ze beter verteerbaar te maken. Dit wordt niet aangeraden in het recept helaas. Ik zou aanraden om in plaats van de groene linzen de gele of rode versie te nemen die wat beter verteerd.

Tarwe (in dit geval in de vorm van Bulgur) heeft nadelen voor de gezondheid en is zwaar verteerbaar. Bij een ayurvedisch gezondheids advies wordt tarwe ook als eerste afgeraden om te eten. Ik zal hier in de toekomst een apart blog aan wijden maar kortgezegd geeft het een te grote belasting op ons spijsverterings systeem.


Dit ook nog in combinatie met rauwe acvocado, sla en geitenkaas. Als dit als bijgerecht genomen wordt of apart als snack kan het nog okay zijn. Maar deze combinatie met de linzen en bulgur kan ik echt niet aanraden.
Het smaakt wel lekker maar na het eten van dit gerecht kreeg ik last van een opgeblazen gevoel in mijn darmen en voelde ik me mentaal duf. 

Ik ga er geen score aan geven; gewoon niet doen.  Voor de ingewijden; naar mijn mening zorgt dit gerecht voor ama in het lichaam. 

Zoete aardappel stampot met kruidenkaasblokjes


Hollandser dan stampot kan bijna niet en dit gerecht geeft er een leuke draai aan. Zoals de naam doet vermoeden is het gemaakt van zoete en normale aardappelen met tomaten, ui en een beetje kaas.

Ik ben niet zo’n stampot fan maar deze smaakte goed en verteerd ook prettig. Het recept gebruikt bouillon en azijn om het gerecht extra smaak te geven maar in plaats daarvan heb ik zelf een beetje zout , komijn, kruidnagel en venkel toegevoegd bij de aardappelen. Heel makkelijk zelf te doen en je hebt geen apart bouillon blokje nodig.

De zoete aardappel, pecan en de kaas balanceren Vata en ik vind dat dit gerecht ook het beste past in een Vata balancerend dieet. Stampot is ook vaak een heel goed herfst/winter gerecht omdat dan Vata het meest actief is in de natuur. 

Voor Pitta mensen is dit wat minder geschikt. Dit gerecht bevat veel tomaat en kaas die Pitta verhogen dus als je een typische Pitta bent of je hebt pitta klachtjes zoals snel geïrriteerd zijn, dunne ontlasting, huidproblemen dan raadt ik dit gerecht niet aan.


Voor Kapha is dit gerecht goed noch slecht. De kaas heeft veel Kapha kwaliteiten (vet en zwaar) maar de rest van het gerecht is licht van karakter. Om het meer geschikt te maken voor Kapha zou ik de kaas er uit weg laten en meer groenten toevoegen.

De maximale score is een 5. Een score van 5 betekend dat het goed geschikt als je dit dosha type bent.

Meest balancerend voor Vata - 5 uit 5
Niet zo geschikt voor Pitta - 2 uit 5
Neutraal voor Kapha - 3 uit 5 

Broodje omelet met pittige blauwe kaas

Heel okay, een beetje een mix van alles.

Of je dit gerecht lekker vindt hangt er vanaf of je blauwe kaas lekker vindt denk ik omdat de smaak van deze kaas overheerst. Ik ben er niet zo’n fan van dus ik vond het ook maar zozo.

Daarnaast bevat het recept ei, portabello , zuurdesembrood en kool.

De zuurdesembrood ben ik wel over te spreken, dit is beter dan normaal gegist tarwebrood. Het is in ieder geval lichter verteerbaar. Als ik een maaltijd neem met recht toe rechtaan tarwebrood dan voel ik dat achteraf door een opgeblazen gevoel in mijn darmen en een duidelijke dip in mijn energie niveau. Dat was hier niet het geval.

Het gerecht bevat behoorlijk wat rauwkost, ongeveer de helft, maar omdat het in het warme omelet verwerkt wordt is het wel okay. Liever wat minder rauwkost, dat is beter. 

Ook zijn de specerijen schaars, alleen wat knofloof, peper en zout. Dat is makkelijk te verhelpen door er zelf wat meer in te doen b.v. door wat komijn of oregano in de dressing te doen of een beetje peterselie door het omelet.


Al met al heel okay maar het kan ook veel beter. Pitta overheerst in dit gerecht met name door de blauwe kaas (gefermenteerd voeding heeft Pitta kwaliteiten) dus ik zou zeggen dat Pitta’s deze beter kunnen laten staan. Het heeft te veel Pitta. Het is een gerecht dat meer naar Vata balancerend neigt met zijn brood, ei en kaas maar daarvoor heeft het toch iets te veel rauwkost. Het is ook niet echt een Kapha balancerend gerecht. Het zit er allemaal een beetje tussen in.

De maximale score is een 5. Een score van 5 betekend dat het goed geschikt als je dit dosha type bent.

Het is neutraal voor Vata - 3 uit 5
Het is nuetraal voor Kapha - 3 uit 5 
Het is niet zo geschikt voor Pitta - 2 uit 5